Search This Blog

Friday, May 20, 2011

Kueh Lapis



Uikkkk...jangan tak percaya I dah buat kuih lapis ni one Saturday morning..I think about 5 weeks ago.. now that I don't have anymore tuition class, I have my weekends totally for my kids (of course their dad IF HE IS NOT SO BUSY WORKING!)...
So that morning, I was tired of having the too-often of nasi goreng although Adha loves it so much. So i took out tepung gandum and I do stock up santan kotak in my cabinets.. You know, my new house ni guarded and gated (so-called laa kan...!) so, no shophouses/shoplots/any kind of shops available in the housing area....susah tauuuuuu....unlike the old house, seberang longkang je kedai runcit...
Back to the kuih lapis (Alia's ever feveret!!), I asked her after the father left for work whether she wants kuih lapis for breakfast? Boleh tak anak dara ni asked me back: MAMA PANDAI KE BUAT KUIH LAPIS? YANG WARNA PUTIH DGN PINK tu kan..? Dengan muka selamba, I replied, mesti la pandai....(dgn confident nya ok!!). In return, she helped me eyeing for the toddler Adha while Emir is playing in his baby bouncer... nasib baik dapur besar, so, sambil masak sambil the kiddos playing in front of my eyes...
Dulu pernah tengok my mentor (Omah) buat kuih, so, ingat2 lupa laa but I still can picture the things in my mind. So confidently, I took out my blender masukkan tepung gandum agak2 3/5th of the 1 litre blender jar, masukkan santan sekotak, campur air secawan setengah and gula agak2 300grms.. secawan lebih sikit la... pastu i tretttttttt je blender tu....terus sebati..owh, yang ni bukan cara Omah buat dolu2 ye... ni my shortcut to kuih-making..:P lepas blend tu, tapis adunan tu...i masukkan secubit garam, bagi lemak naik tu...bukan naik lemak ye..

tgk2 adunan tu, jangan cair sangat, agak2 laa pekat nye, jangan pekat sangat nanti keras!! pastu divide this into 2, satu i colour with syrup Double Lion tu...agak2 setengah sudu warna merah..

kukuskan 2-2 adunan ni layer by layer, sesenduk setiap layer... wah... lepas siap tu..i pun amazed myself!!! panas2 tu si kakak suruh potong, by the time siap kukus angah pun bangun tidur...terus dia tanya:"mama buat kuih tingkat ke??" (LOL!) i jawab ye and hidangkan sepiring... mak oiii bebudak ni makan macam tak Bismillah... but really, makan berebut2 termasuk SI DOBOT ADHA tu!!

hence, for the day, itula food yang diulang2nya oleh 3 beradik tu...till the next day, i served the last piring of this kuih lapis for tea time... what made my laughed was when it was left with a piece i told Alia n Faiz, that last piece is for Adha... when Adha was taking it then, the two elders begged me,"Mama..mama potong la jadik 3!!!"

Percaya jagan tak percaya u....opp...ada lagi kuih yg i dah buat KUIH SERI MUKA!! hahahha....nanti i bgtau yek..!